Carin Wester – ett märke under ständig förändring 

by Carl Nordqvist
FAS

Namnet Carin Wester förknippar säkert många med varuhuset Åhléns. Det var dock inte på Åhléns som historien om Carin Wester började. Nej, Åhléns kan snarare ses som den livboj Carin Wester fångade när hon letade efter en ny riktning för din design.

Några snabba fakta om Carin Wester

MärkeCarin Wester
ChefsdesignerCarin Wester
SiluettTydlig med en androgyn touch 
PrisklassMedel

Historien bakom hur Carin Wester hamnade på Åhléns 

Redan 1998 tog Carin Wester examen från Beckmans designhögskola. Drömmen om ett eget märke var stark redan efter examen men det kom att dröja till 2004 innan Carin Wester följde sin dröm. Märket som hon betitlade med sitt eget för- och efternamn blev snabbt populärt på den svenska designmarknaden. Snitten var androgyna, tydliga och färgerna nordiskt sobra. En lyckad kombination som blev mycket älskad. Många ville bära en stilsäker Carin Wester kappa, skräddade byxor eller cool tröja.

Tolv år efter att märket Carin Wester dykt upp på den svenska modescenen valde Carin Wester att sälja sitt livsverk till modejätten Åhléns. Vid detta laget arbetade Carin själv som chefsdesigner hos streetmärket WESC. Carin Wester kommenterade själv sitt nya jobb med att hon länge velat arbeta med streetwear och tyckte att det skulle bli ett roligt komplement till den mer strikta look hon tagit fram för sitt eget märke. Carin Wester kom dock inte att stanna på WESC speciellt länge. Redan 2017 väntade en ny roll för Carin Wester som designchef på varuhuset som adopterad hennes eget märke – Åhléns.

Carin Westers omtyckta nyckelplagg

Märket Carin Wester blev snabbt ett omtyckt komplement till Åhléns tidigare sortiment. Många var de kvinnor som satsade på en Carin Wester väska eller den smått ikoniska Carin Wester mössa som blev ytterst populär på Åhléns. Denna sistnämnda produkt kom att återlanseras år efter år och fler och fler svenskar kom att synas i mössan med ett stort CW broderat mitt fram. För att matcha togs det även fram en mysig halsduk. Det var dock inte bara accessoarer som blev populära ur Carin Westers kollektion. Nej, snabbt fick hela Åhléns Carin Wester-feber och såväl jeans och skinnbyxor som klänningar och tröjor sålde som smör.

Carin Westers tanke med plaggen hon designade för Åhléns var att dessa skulle passa den moderna kvinnan såväl på jobbet som på fritiden. Tydliga snitt och vad Carin Wester själv kom att kalla ”key items” skulle skapa en tydlig identitet för märket. Samtidigt kom nu Carin Westers kläder att hamna i en prisklass som gjorde dem tillgängliga för en större publik än tidigare. En Carin Wester klänning var plötsligt något gemene kvinna hade råd att införskaffa och många var kvinnorna som uppskattade att bära Carin Westers design.

Nya tider för Åhléns Carin Wester

Efter att ha lyssnat på publiken valde Åhléns 2022 att göra en nysatsning tillsammans med Carin Wester. Designern själv, som inte varit med och ritat i själva skaparprocessen på några år, fattade återigen pennan. Den nya kollektionen tog upp godbitar från tidigare år med uppdaterade snitt. Målet var en hållbar och tidlös garderob som trots sina klassiska snitt även tillät detaljer i färg och en tydlig ”designnerv”. 

Förutom den klassiska linjen valde Åhléns även att lansera en ny filial av Carin Westers design. Det nya märket fick namnet CW by Carin Wester och var tänkt att tilltala den yngre generationen. Efter diverse undersökningar bland sina kunder hade Åhléns kommit fram till att ett komplement till varumärket Carin Wester skulle vara på sin plats. Några av fokusområdena Åhléns såg att den yngre publiken efterfrågade var:

  • Loggor 
  • Färg 
  • Streetwear

För att möta sina kunders önskan togs CW by Carin Wester fasta på några några nyckelplagg med en undomligare design. Den första kollektionen fick namnet Spotlights och med denna satsning tog Carin Wester Åhléns med in i ännu en ny era.

Related Posts

Leave a Comment